Aikakoneessa matkustat ajassa taaksepäin kiehtovaan menneisyyteen. Katsot vanhoja tapahtumia ja ilmiöitä nykypäivän silmin. Miltä vuosien takaiset hetket näyttävät nyt? Mitä ne voivat opettaa meille tänään?
Löydät täältä lyhyitä artikkeleita , jotka herättävät historian eloon. Olipa kyseessä sitten suurempi tai pienempi juttu, lajinsa edelläkävijä, unohtumaton urheiluteko tai suurta yleisöä puhutellut ilmiö.
On päiviä, jotka unohtuvat, ja sitten on päiviä, jotka jäävät historiaan. Sunnuntai 4. elokuuta 1974 oli ehdottomasti jälkimmäisiä. Tuona päivänä Hyvinkää ei ollut mikään unelias pikkukaupunki, vaan koko kansainvälisen motocross-maailman napa. Tämä ei ollut mikään onnenkantamoinen. MM-sirkus pystytti telttansa Erkylän Lukkojen radalle jo kymmenettä kertaa. Kuten kaupunginjohtaja...Lue lisää
Ohjelmalehtisen lukeminen Hyvinkään Sveitsissä 21. maaliskuuta 1971 pidetystä Moottorikelkkojen SM-kilpailusta on ainutlaatuinen linssi 54 vuotta ajassa taaksepäin. Hyvinkää ei valikoitunut kilpailupaikaksi sattumalta. Kaupunki oli jo tuolloin sementöinyt asemansa suomalaisen moottoriurheiluun. Hyvinkään Moottorikerho oli isännöinyt motocrossin...Lue lisää
Olemme tottuneet stadionien supercross-spektaakkeleihin, miljoonien dollarien energiajuomasponsoreihin ja uskomattoman korkeateknologisiin kilpapyöriin. Mutta mitä jos voisimme kelata aikaa 62 vuotta taaksepäin...Lue lisää
Moottoriurheilun legendojen joukossa jotkut muistetaan pitkistä valtakausistaan, toiset taas kiivaista kilpakumppanuuksistaan. Mutta vain harvat ovat kuolemattomia siksi, että he muuttivat lajinsa perusteellisesti. Jarno Saarinen oli yksi näistä edelläkävijöistä. Maailmalla hänet ...Lue lisää
Kilpamoottoripyörien historiassa on kuitenkin myös radikaaleja, epäonnistuneita innovaatioita, jotka eivät koskaan vakiintuneet. Alla olevat kuusi esimerkkitapusta analysoivat näitä ”unohdettuja teknologioita” ja pohtii niiden epäonnistumisen syitä – oliko kyseessä huono toteutus...Lue lisää
Kaiken nähneet motocrosskuljettajat, etunenässä kahtena edellisvuotena 250-luokan maailmanmestaruuden voittanut Torsten Hallman, menivät hämmästyksestä sanattomiksi Ranskassa ajetun MM-osakilpailun startissa kesällä 1964. Hallman oli jo lämmittelemässä omaa konettaan lähtöviivalla, kun viereiseen ruutuun rullasi nuori suomalainen Husqvarna-kuski Pentti Kalteva...Lue lisää
Heikki Mikkola, lempinimeltään "Lentävä suomalainen", on Suomen menestykkäin moottoripyöräkilpailija. Hänen uransa oli täynnä voittoja, mutta myös haasteita, ja hän muistetaan raudanlujasta kunnostaan ja sinnikkyydestään...Lue lisää
Elettiin vuotta 1986. Motocrossissa iltahuudon kuunnellet kaverukset etsivät uusia jännityksen lähteitä. Syttyi kipinä siirtyä speedwayn pariin ja näin syntyi Sandblowers rohkealla ajatuksella, tuoda eloisaa väriä "harmaaseen" lajiin...Lue lisää
Suzuki teki motocrossin historiassa läpimurron jo vuonna 1965, kun se oli ensimmäinen japanilaisvalmistaja MM-sarjassa. Vaikeuksista ja kehityskierteestä huolimatta yhtiö panosti jatkuvasti tekniseen uudistumiseen, RH-sarjan “Yellow Magic” -pyöristä....Lue lisää
Ennen motocrosskuljettaja ajoi kisapaikalle useimmiten itse, sääteli pyöräänsä ja nukkui pakettiautossa. Nyt hän saapuu lentokoneella, toimii teamin rekasta (rekoista), analysoi ajoaan valmentajan ja insinöörin kanssa....Lue lisää
1947 -2024 Motocross des nations- historiaa paljastaa selvääkin selvemmän syklin kansallisissa dominansseissa. Kunkin aikakauden valta-asema syntyi yleensä ainutlaatuisesta yhdistelmästä paikallista kilpailukulttuuria....Lue lisää
Oskaloosassa, Iowassa 10. toukokuuta 1918 syntynyt M. Edison Dye oli mies, jonka elämänkaari muokkasi yllättäen ja pysyvästi amerikkalaista moottoriurheilua. Hänen nuoruusvuosiensa matka.....Lue lisää
Ennen vuotta 1973 motocrossia hallitsivat raskaat ja kalliit eurooppalaiset pyörät. Honda mullisti lajin esitellessään uraauurtavan CR250M Elsinoren vuonna 1973. CR250-mallista tuli välitön menestys, ja se vakiintui yhdeksi motocross-historian menestyksekkäimmistä kilpapyöristä. Sen tuotanto jatkui vuoteen.....Lue lisää
Vuonna 1949 perustettu belgialainen Auto ja Moto Club Orp-Le-Grand järjestää vuosittain yhden Euroopan suurimmista motocrossin Vintage kisatapahtumista, viralliselta nimeltään; Motocross Orp Le Grand Trophee 875 Des Nations. Mukana on suuri joukko kuljettajia.....Lue lisää
Onko sinulla mielessäsi kiinnostava aihe, jonka haluaisit jakaa? Lähetä tarinasi meille ja anna sen herätä eloon!