Ennen motocrosskuljettaja ajoi kisapaikalle useimmiten itse, sääteli pyöräänsä ja nukkui pakettiautossa. Nyt hän saapuu lentokoneella, toimii teamin rekasta, analysoi ajoaan valmentajan ja insinöörin kanssa.
Kuljetuskaluston kapasiteetti on kasvanut 22-kertaiseksi, joka prosentteina vastaa 2200%.
Tilavuus:
1975: ~7.4 m³
2025: ~168 m³
Tästä johtuen, tiimien tarvitsema varikkotila on lähes kuusinkertaistunut, eli tarve on kasvanut noin 600%.
Varikkotila:
Paku: 52 m²
Rekka: 300 m²
22 Kertaa suurempi kuin 70-luvun paku
Yksi kisarekka kuljettaa enemmän tavaraa kuin keskimääräiseen suomalaiskotiin mahtuu. Sen tilavuus on 22 kertaa suurempi kuin kuin 70-luvun tyypillisen kuljetuspakun. Ennen siirtymiin riitti kylän matkatotoimisto, nyt tarvitaan logistiikkafirma.
Motocrossin ammattilaistuminen on tuonut tehokkuutta ja näyttävyyttä, mutta samalla sen ekologinen ja taloudellinen jalanjälki on kasvanut merkittävästi. Hiilidioksidipäästöt per tapahtuma ovat yli kolminkertaistuneet. Tiimien toimintakustannukset ovat moninkertaistuneet, ja yhden kuljettajan tukemiseen tarvitaan nykyään kokonainen taustaorganisaatio. Ennen riitti paku ja jakoavain, nyt tarvitaan täysimittainen logistiikkaratkaisu.